چگونه با بدقولی افراد مقابله کنیم؟ معرفی ۹ توصیه نتیجه‌بخش


عضو شوید


نام کاربری
رمز عبور

:: فراموشی رمز عبور؟

عضویت سریع

نام کاربری
رمز عبور
تکرار رمز
ایمیل
کد تصویری
براي اطلاع از آپيدت شدن وبلاگ در خبرنامه وبلاگ عضو شويد تا جديدترين مطالب به ايميل شما ارسال شود



تاریخ : شنبه 18 شهريور 1402
بازدید : 301
نویسنده : مجله خبری تازه ترین

بدقولی و یا بدعهدی یکی از بدترین آسیب‌ها در روابط افراد است. این موضوع همیشه هست و عده افرادی که بدقول هستند هم کم نیست. این افراد به دیگران توجهی ندارند و علی‌رغم اینکه قول می‌دهند، ولی پایبند به عهد خود نیستند و مدام بدقولی می‌کنند. حال موضوع این است که با چنین افرادی باید چگونه رفتار کنیم؟

توصیه‌های مفید و کاربردی برای مقابله با بدقولی افراد
آیا باید با آن‌ها رابطه‌مان را قطع کنیم؟
آیا باید به آن‌ها حق بدهیم؟
آیا لازم است آن‌ها را ملامت و سرزنش کنیم؟
به نظر شما راهی هست که به آن‌ها کمک کنیم؟
آیا آن‌ها حق ما را پایمال نمی‌کنند؟
با ما در این مقاله همراه باشید تا با چند توصیه کاربردی و مهم نحوه رفتار با افراد بدقول را به شما آموزش دهیم.

1- پرسش
یکی از شیوه‌های مهم مقابله با بدقولی افراد این است که به جای اینکه با کلمات دستوری با او صحبت کنیم از او در مورد قراری که زیر پا گذاشته سؤال کنیم؟

چرا دیر کردی؟
آیا فکر می‌کنی به قرارمان سروقت رسیدی؟
آیا نیاز نیست یک کمی زودتر برای رسیدن به محل قرار راه بیفتی؟
به نظرت این کار درست است که مدام به عهدت وفا نمی‌کنی؟
چرا این‌قدر بی‌خیال هستی؟
تا کی می‌خواهی بی‌تفاوت باشی و به حرف‌هایت عمل نکنی؟
این سؤال‌ها در ذهن فرد بدقول آگاهی ایجاد می‌کند و او را به صورت غیرمستقیم وادار به فکر می‌کند که نباید این‌قدر بی‌تفاوت رفتار کند. باید برای بدقولی خود دلیلی داشته باشد و این عادت را ترک کند.

2- تنبیه
تنبیه کردن روش و شیوه مناسبی نیست ولی گاهی لازم است که افراد بدقول را تنبیه کنیم. منظورمان از تنبیه برخورد فیزیکی نیست، بلکه جریمه کردن و نوعی بازداشت از عمل بدقولی است. مثلاً شما قبل از اینکه فرد بدقول مثل همیشه بدقولی کند به بگویید که اگر به عهدش وفا نکرد، و مثلاً سرموقع در جلسه حاضر نشد باید به همه کارکنان شیرینی بدهد.

یا اگر مثلاً کودکی است که به موقع مشق‌هایش را نمی‌نویسد و همیشه قول می‌دهد که بنویسد، ولی بدقولی می‌کند، به او به عنوان تنبیه دیگر اجازه ندهید که در زمان مشخصی بازی کند. البته این نکته را به خاطر داشته باشید که به فرد بدقول این تنبیه‌ها را قبل از اعمال گوشزد کنید. این نوع برخورد سبب می‌شود که افراد بدقول بدانند که این بدقولی برایشان ممکن است گران تمام شود و همین باعث می‌شود که کمی در رابطه‌شان با شما دقت کنند.جوان ایرانی (irjavan.com)

3- برنامه‌ریزی


انسان‌های بدقول غالباً انسان‌های بی‌برنامه‌ای هستند. بی‌نظمی و بی‌برنامگی نتیجه‌ای جز بدقولی ندارد. این افراد اگر برنامه و نظم را داشته باشند بهتر می‌توانند به عهدشان وفا کنند. در رابطه با این افراد اگر می‌توانید و به شما اجازه می‌دهند برنامه‌ریزی‌های کوتاه‌مدت کنید و از آن‌ها بخواهید که در انجام این برنامه‌ریزی نهایت تلاششان را بکنند.

4- ساعت او را جلو بکشید
افراد بدقول با ساعت قهرند و مدام او را دشمن خود می‌دانند. آن‌ها می‌دانند که مثلاً ساعت 8 باید سر کلاس و مدرسه باشند ولی بازهم بدون هیچ اعتنایی به ساعت دیر می‌کنند. برای اینکه انگیزه‌ای برای این افراد شود، به خصوص کودکان و نوجوانان، بهتر است یک ساعت برایشان بخرید و به او هدیه دهید و به او بگویید که این ساعت تو را خوش‌قول می‌کند. کافی است، سی دقیقه این ساعت را جلو بکشی، بدین‌صورت شما نیم ساعت از دیگران جلوتری و اگر سروقت کارهایت را انجام دهی نه تنها بدقول نیستی بلکه جلوتر از دیگران هم هستی. این انگیزه مثبت شاید در بدقولی آن‌ها تأثیر داشته باشد.

5- اجازه توضیح بدهید
گاهی بدقولی افراد به خاطر موضوعی است که ما از آن بی‌خبریم. مثلاً ممکن است فردی در مسیر آمدن به سرکار تصادف کند، یا اتفاق دیگری برای او بیفتد و مثال‌هایی از این قبیل …

این افراد واقعاً دوست نداشتند بدقولی کنند، بلکه یک سری اتفاقات مانع انجام به موقع کار و یا فعالیت آن‌ها شده است که ما از آن بی‌خبر بودیم. پس در مواجهه با افراد کمی حوصله داشته باشید و از آن‌ها برای کارهایشان توضیح بخواهید. بعد از شنیدن حرف‌هایشان می‌توانید اظهارنظر کنید.

خواسته‌هایتان را شفاف بیان کنید.
شاید باورتان نشود که عدم شفافیت در رفتار و گفتار ما باعث سوءتفاهم و البته فهم نادرست افراد می‌شود و این باعث می‌شود که فردی که با او قراری می‌گذاریم که متعهد به انجام آن است اصلاً درست متوجه نشود و به همین ترتیب درست نیز عمل نخواهد کرد و ما اشتباهاً تصور کنیم که او متعهد به کارش نیست و انسان بدقولی است. پس بهترین کاری که ما به شما توصیه می‌کنیم شفافیت در بیان خواسته‌هایتان است.

6- فهرستی از بدقولی‌هایش تهیه کنید


گاهی افراد بدقول فراموش‌کار نیز هستند و فراموش می‌کنند که در ارتباط با شما چقدر فرد بدقولی بوده‌اند و اصلاً یادشان می‌رود که کی و کجا بدقولی کرده‌اند. برای اینکه آن‌ها را با بدقولی‌هایشان روبه‌رو کنید زمان و محل بدقولی آن‌ها را یادداشت کنید و در فرصتی دیگر که با بدقولی آن‌ها مواجه شدید، این فهرست را به او بدهید تا دقیق همه آن‌ها را جلو دیدگانش ببیند و این خود تلنگری برای اوست.

7- کم‌رنگ کردن روابط
گاهی افراد در ارتباط خود با دیگران انتظار دارند که همیشه مورد بخشش و رحمت از طرف مقابل باشند و این موضوع برایشان تبدیل به یک عادت می‌شود. و پیش خود فکر می‌کنند که شاید این بار نیز اگر بدقولی کنم مرا ببخشد و من شانس دوباره‌ای برای ادامه ارتباطم دارم. برای مقابله با این تفکر و مقابله با او بهتر است، کمی در روابط خود سرد برخورد کنید و از او انتظار زیادی نداشته باشید. بدون شک این بی‌محلی برای او مهم خواهد بود و دلیلش را از شما خواهد پرسید. در این صورت شما هم می‌توانید دلیل کم‌رنگ شدن روابطتان را بدقولی بیان کنید. بدین ترتیب او میزان اهمیت شما را به خوش‌قولی می‌فهمد و اگر واقعاً ارتباط با شما برایش مهم باشد کم‌کم این عادت ناپسند را ترک خواهد کرد.

8- فرصت بدهید
گاهی ندادن فرصت به انسان‌ها برای اصلاح عادت‌های ناپسند موجب سرخوردگی می‌شود و انگیزه برگشت به عادات نیک را از آن‌ها می‌گیرد. برای این منظور گاهی لازم است بعد از اتمام حجت از آخرین بدعهدی و بدقولی فرد مقابل به او بگویید که یک فرصت دیگر برای جبران دارد و شما منتظر آن روز خواهید بود که شما را خوشحال کند و از او بخواهید که با دقت برای عمل به کاری که قولش را داده زمان بگذارد.

9- دعا کنید
یکی از مهم‌ترین و شاید شیرین‌ترین رفتارهای انسانی دعا برای یکدیگر است. افراد بدقول شاید دلشان نمی‌خواهد که بدقولی کنند، ولی عادت به این کار کرده‌اند و این مانند یک بیماری سلامتی و عافیت آن‌ها را ربوده است. شاید روزی، خود شما هم گرفتار عادت بدی باشید که نمی‌توانید ترک کنید. پس برای اصلاح این افراد از خدای منان کمک بخواهید و برایشان دعا کنید؛ چرا که دیگران دیگر به افراد بدقول اعتماد نخواهند کرد، و هیچ‌کسی به حرف و قول آن‌ها بهایی نمی‌دهد و ناخداگاه از جامعه ترد می‌شوند.

چگونه با بدقولی افراد مقابله کنیم؟ معرفی ۹ توصیه نتیجه‌بخش




مطالب مرتبط با این پست :

می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه:








به وبلاگ من خوش آمدید

نام :
وب :
پیام :
2+2=:
(Refresh)

تبادل لینک هوشمند

برای تبادل لینک ابتدا ما را با عنوان مجله خبری تازه ترین و آدرس taazetarin.LXB.ir لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد.






RSS

Powered By
loxblog.Com